Ιστορία

Ένας Μύθος λέει ότι το Tai Chi Chuan δημιουργήθηκε απο τον Zhang Sanfeng (1270 μ.Χ.) ο οποίος ήταν εκπαιδευμένος στις πολεμικές τέχνες των Shaolin. Mια μέρα στo όρος Wudang, παρατηρώντας τη μάχη μιας κίσσας και ενός φιδιού κατανόησε την σημασία της ηρεμίας και της απαλότητας.

 

Ο Zhang Sanfeng παρατηρώντας την κίσσα και το φίδι δημιουργεί το Τάι Τσι Τσουάν.

Τοιχογραφία σε μοναστήρι στο όρος Γουτάν.

Χρησιμοποιώντας τις αρχές του yin yang, τη θεωρία του I-Ching, Ταοϊστικές αναπνευστικές τεχνικές Qi gong, και τις αρχές του Dao De Jing, δημιούργησε αυτήν την τέχνη που χρησιμοποιεί εσωτερική ενέργεια, και όχι εξωτερική δύναμη, βοηθώντας την ανάπτυξη της ζωτικής ενέργειας.

Το Τάι Τσι Τσουάν όπως εξασκείται σήμερα είναι αποτέλεσμα πολλών αλλαγών μέσα στα τελευταία 300-400 χρόνια. Κάποιες οικογένειες ανέπτυξαν τη δική τους «φόρμα» δίνοντας το όνομά τους στο δικό τους στυλ.

Στυλ του Tai Chi Chuan

Υπάρχουν πέντε κύρια βασικά στύλ στο Τάι Τσι Τσουάν. Το Chen, Yang, Wu-Hao, το Wu & το Sun. Αρχικά διδασκόταν μόνο σε μέλη της οικογενείας Chen και δεν επιτρεπόταν σε κανέναν άλλο να μάθει την τέχνη.

Ο Yang Lu Chan ήταν κάποιος που ήθελε τόσο πολύ να μάθει ώστε πήγε να δουλέψει στην οικογένεια Chen ως υπηρέτης. Δούλεψε αρκετά χρόνια στην οικογένεια, και κάθε νύχτα κρυφοκοίταζε την εξάσκησή τους προσπαθώντας να μάθει την τέχνη.

Κάποια στιγμή τον ανακάλυψαν αλλά όταν είδαν την επιμονή και την ειλικρίνεια του και ότι είχε μάθει ήδη αρκετά παρατηρώντας και μόνο, τον δέχθηκαν σαν μαθητή. Από την οικογένεια του Yang Lu Chan δημιουργήθηκε το στυλ Yang Tai Chi Chuan.

Εγγονός του Yang Lu Chan ήταν ο Yang Chen Fu στον οποίο οφείλεται η τελική μορφή της μεγάλης φόρμας όπως την εξασκούμε σήμερα. Αφοσιωμένος μαθητής του ήταν ο Tung(Dong) Ying Jie, ο προπάππος του Master Dong Da De (Alex Dong).

Ο Master Dong Da De (Alex Dong) είναι ο δάσκαλος με τον οποίο συνεργαζόμαστε και οποίος επισκέπτεται τουλάχιστον μια φορά το χρόνο την Ελλάδα δίνοντας σεμινάρια στους μαθητές, έτσι ώστε να ανεβάσει το επίπεδό τους.

Στην σημερινή εποχή λόγω του ότι το Tai Chi Chuan έχει αλλάξει πολλές μορφές και χάνει την αυθεντικότητα του, είναι πολύ σημαντικό να διδάσκεται κανείς από εκπαιδευτές που είναι πολύ κοντά στις αρχικές του ρίζες.

Τι πρέπει να προσέχουν οι εκπαιδευόμενοι στο Tai Chi Chuan

Για τους εκπαιδευόμενους σ’ αυτήν την τέχνη είναι αναγκαία η καθοδήγηση ενός σωστού δασκάλου και η συνεχής εξάσκηση. Ένας δάσκαλος του Tάι Tσι Τσουάν πρέπει πρώτα να είναι ενεργός και συνειδητός στην άσκηση, και να γνωρίζει τον τρόπο να διδάξει τους μαθητές. Πολλοί είναι επίμονοι στην προσπάθεια τους και φτάνουν σ’ ένα ποιοτικό επίπεδο. Κατά την εξάσκηση θα πρέπει κανείς να προσέχει ώστε να μην αποκτήσει λάθος συνήθειες.

Η πρώτη συνήθεια είναι ότι μερικοί που είναι νέοι έχουν κάποιο ταλέντο στο να μαθαίνουν τις κινήσεις πιο γρήγορα από άλλους. Έτσι λοιπόν ικανοποιούνται αρκετά και σταματούν στη μέση της εκπαίδευσής τους, νομίζοντας ότι έχουν κατανοήσει την τέχνη.
Η δεύτερη συνήθεια είναι ότι μερικοί είναι αρκετά ανυπόμονοι και θέλουν να έχουν γρήγορα και αυτόματα αποτελέσματα. Θέλουν να τα μάθουν όλα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Έτσι λοιπόν μαθαίνουν λίγο απ΄όλα.

Δεν έχουν συλλάβει όμως την ουσία και οι κινήσεις τους είναι γεμάτες λάθη στα μάτια ενός έμπειρου. Ένας αρχάριος αφιερώνει τον πρώτο χρόνο της εκπαίδευσης του κυρίως στο να μάθει τη «φόρμα» που είναι μια σειρά κινήσεων (μαχητικών εφαρμογών). Η κάθε σχολή έχει την δική της κύρια «φόρμα», άλλες είναι δεκάλεπτες, άλλες πιο μεγάλες.

Στην σχολή μας μαθαίνουμε την μεγάλη παραδοσιακή «φόρμα» Yang της οποίας η διάρκεια είναι περίπου 35 λεπτά. Ο μαθητής θα πρέπει να ακολουθεί την κάθε κίνηση του δασκάλου προσεκτικά. Χρειάζεται αρκετή υπομονή και επιμονή ώστε να μπορέσει κανείς να μάθει και να θυμάται τις κινήσεις. Η τακτική παρακολούθηση των μαθημάτων το λιγότερο δύο φορές την εβδομάδα είναι απαραίτητη.

Ο αρχάριος χρειάζεται να δεσμευτεί ώστε να έχει αρκετό χρόνο για την παρακολούθηση των μαθημάτων και θα είναι καλό να αφιερώνει χρόνο και για την προσωπική του εξάσκηση. Αφού μάθει τις κινήσεις της «φόρμας» (περίπου ένας χρόνος) επόμενος στόχος του είναι να συνεχίσει να την εξασκεί ώστε να διορθωθούν οι στάσεις, ο τρόπος κίνησης, η σωστή κατανομή ενέργειας στο σώμα και να κατακτήσει τις βασικές αρχές του Tai Chi όπως:
να χρησιμοποιεί τη συγκέντρωση του νου αντί για δύναμη, να είναι χαλαρός, να χρησιμοποιεί την μέση, να χαλαρώνει το θώρακα να συντονίζει το πάνω με το κάτω μέρος του σώματος και να κάνει την κάθε κίνηση ρευστή και απαλή.

Είναι προτιμότερο να υπάρχει σταθερή και συνεχής πρόοδος, γιατί έτσι θα ωφεληθεί κανείς γρηγορότερα. Η εξάσκηση μπορεί να γίνεται και στην ύπαιθρο (σε επίπεδο έδαφος) σε πάρκα ή σε κήπους. Αποφεύγετε τις μέρες με πολύ δυνατό αέρα ή χώρους με πολύ σκόνη. Φοράτε άνετα ρούχα που να μην σφίγγουν το σώμα δυσκολεύοντας την αναπνοή και την κίνηση. Τα παπούτσια να είναι όσο το δυνατόν πιο άνετα με ίσιο πάτο.

Η εμβάθυνση στην κύρια «φόρμα» κρατάει πολλά χρόνια και χρειάζεται υπομονή και επιμονή. Αργότερα (το νωρίτερο σε 2 χρόνια), αν το επιθυμεί κανείς μπορεί να μάθει παράλληλα και άλλες «φόρμες» μικρότερες σε διάρκεια, όπως με ίσιο και κυρτό σπαθί, γρήγορες φόρμες, φόρμες με δύο άτομα και push hands (χέρια που σπρώχνουν). 

Οφέλη του Tai Chi Chuan

Το Tai Chi Chuan είναι μια εσωτερική πολεμική τέχνη την οποία μπορεί να ακολουθήσει ο καθένας, ανεξαρτήτως φύλλου, ηλικίας, σωματότυπου, η φυσικής κατάστασης. Βελτιώνει τη σωματική και πνευματική υγεία, ωφελεί και δυναμώνει την πέψη, ηρεμεί το νευρικό σύστημα από τις εντάσεις και χαμηλώνει την υψηλή πίεση. Ηρεμεί το νου, ανοίγει την αναπνοή κάνοντας την πιο βαθιά και ήρεμη. Οι κινήσεις του αργές αλλά δυναμικές επιτρέπουν την καλύτερη οξυγόνωση του αίματος, βελτιώνουν την κυκλοφορία του και έτσι το σώμα προστατεύεται από συχνές ασθένειες. Βελτιώνει την ισορροπία νου – σώματος, προσφέροντας δύναμη και αντοχή.

Η καθημερινή εξάσκηση στο Tai Chi μπορεί να μας κρατήσει σε μια καλή φυσική κατάσταση ακόμα και σε προχωρημένη ηλικία. Αναπτύσσει την υπομονή και την εμπιστοσύνη στον εαυτό μας. Η αντοχή του σώματος αυξάνεται και ο νους καθαρίζει. Το Tai Chi βοηθάει αποτελεσματικά σε προβλήματα μέσης, αρθριτικών, οστεοπόρωσης και ώμων. Σαν πολεμική τέχνη (για όσους θέλουν να εξασκήσουν και αυτήν του την πλευρά) μπορεί να καλλιεργήσει και να αυξήσει τον έλεγχο, την ηρεμία και τη σωστή ανταπόκριση σε οποιαδήποτε κατάσταση επίθεσης και πίεσης.

Εκτός από την αυτοάμυνα μαθαίνει κανείς να εμβαθύνει στην φύση του, και να έχει εγρήγορση στο πνεύμα του. Τη νευρικότητα και την ανησυχία αρχίζει να την αντικαθιστά μια εσωτερική και εξωτερική ηρεμία. Όλα αυτά όμως μπορούν να επιτευχθούν μόνο με συνεχή και μακρόχρονη δέσμευση στην εξάσκηση αυτής της τέχνης.